25.6.12

made by de mem van mem

Okee, dat 'naaigedoe' komt natuurlijk niet uit de lucht vallen. Mijn oma was een betoefd handwerkster. Naaide ook, bijvoorbeeld de trouwjurk van mijn moeder, of dat schattige jasje dat ik op de foto aanheb. Maar mijn beppe ken ik toch vooral van het breien. Vooral sokken en kousen. Altijd lag er wel een project met vier pennen erin op de plank, als we op visite kwamen. Soms ook voor mij. Ik heb heel wat witte-kousjes-met-gaatjes afgedragen. Prachtig, maar oh...wat zakten ze altijd vreselijk af! En als ze stijf gewassen voor het eerst weer aan moesten, was dat een heel geheister. In gedachten hoor ik het garen weer kraken en knarsen, zo'n akelig geluid! De trui van de foto rechts is ook van beppe's breinaalden. Helemaal eighties!

Mijn moeder was duidelijk niet besmet met het breivirus, maar het naaien heeft ze wel altijd gedaan. Van onze kinderkleertjes tot en met mijn trouwjurk, alweer twaalf (!) jaar geleden. En daarna nog positiebroeken en een enkel kledingstuk, maar uiteindelijk is het natuurlijk leuker om voor de kleinkinderen te naaien. 










Dus maakte ze een prachtig jurkje voor de prinses. We vonden op het stoffenspektakel in Heerenveen de supervrolijke bloemetjesstof en het patroon komt uit de Knippie. Fijn, zo'n beppe! En het poppenhuis van de onderste foto maakte mijn pake, in de tijd dat ik zwanger was van de oudste. Dat creatieve, it runs in the family!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je mijn blog leest! Ik vind het fijn om wat van je te horen.